Když si do Google zadáte “fotograf praha” zobrazí se vám 69 300 000 výsledků a na frázi “modelka na focení” je to 657 000 výsledků. To je slušné, že?
Obsah na internetu nám neustále roste a roste a je čím dál tím náročnější být vidět. Schválně, kdo z vás má profil pouze na Instagramu? Vážně si myslíte, že lidé hledají fotografy či modelky pouze tam? Kdepak.
Připravili jsme pro vás jednoduché porovnání a přehled toho, jak se můžete propagovat, kolik vás to může stát a co vám to přinese. Zároveň vám i poradíme, jak se můžete propagovat zdarma.
Témata článku:
➡️ Průměrný počet vyhledávání
➡️ Placené způsoby propagace
➡️ Podle čeho FB a Google určuje cenu reklamy
➡️ Sklik od Seznamu jako ta méně náročná placená propagace
➡️ Platíte si reklamu? Sledujte, jak se tito lidé chovají na vašem webu.
➡️ Máte 80 Kč měsíčně na propagaci? Co zhruba získáte?
➡️ PojdFotit.cz vám v propagaci pomůže
➡️ Odkud lidé chodí na PojdFotit.cz
➡️ “Bezplatné” způsoby propagace
Průměrný počet vyhledávání
Začněme s čísly. V tabulce níže vám ukazujeme počet vyhledávání, které obsahovaly následující vyhledávací dotazy. Tzn. kolikrát lidé hledali na Google či Seznam slovo “fotograf” aj.
Hledaný výraz | Seznam | |
---|---|---|
fotograf * | 8 000 / měsíčně | 247 / měsíčně |
modelka(y) * | 2 400 / měsíčně | 391 / měsíčně |
ateliér * | 1 600 / měsíčně | 57 / měsíčně |
Čísla k datu: 07/2021
zdroj: Google Keyword Planner, Sklik Návrh klíčových slov
* Uvedené počty se týkají pouze zmíněného hledaného dotazu a nezahrnují se do toho alternativy jako třeba “fotograf + praha” aj.
To je slušná porce lidí, kteří vás díky tomu, že nejste vidět prostě nenajdou. Investovali jste čas a finanční prostředky na přípravu super luxusního webu? Strávili jste desítky hodin tím, že jste vymýšleli texty, vybírali fotky do portfolia, složitě je nahrávali přes redakční systém na web a tam je pečlivě skládali do různých kategorií? A teď, když je podle vás vše krásně vyladěné na váš web lidé nechodí.
Představte si internet jako mapu města ve kterém bydlíte. Ve městě chodí lidé stejně jako na internetu lidé brouzdají. Svůj web si představte jako restauraci ve městě někde v zapadlé uličce. Co taková restaurace musí udělat, aby z hlavní ulice lidé přišli? Ví někdo? No jasně. Správně. Restaurace umístí na hlavní ulici nějaký poutač, který lidi nasměruje do zapadlé uličky přímo k nim za stůl.
Hlavní ulice – to je například Google či Seznam. Poutač je zase reklama nebo jakákoliv jiná zmínka o vás a vašem webu. Poutač na ulici může být za poplatek (placené způsoby propagace) nebo si ho musíte odpracovat a sámi si ho postavit (bezplatné způsoby propagace).
Pojďme se podívat na to, jaké jsou možnosti placené propagace. Jak můžeme dát lidem o sobě vědět, že jsem fotomodelka nebo že fotím školní fotografie v Praze.
Placené způsoby propagace
PojdFotit.cz | Google Ad | FB / IG Ad | Seznam Sklik | |
---|---|---|---|---|
Kde se propagace zobrazuje | Portál a aplikace PojdFotit.cz, Výsledky vyhledávání na Google a Seznam.cz, Facebook, Instagram | Výsledky vyhledávání, Aplikace, Weby kde je reklama od Google, YouTube | FB, IG, Messenger, Partnerská síť | Výsledky vyhledávání, Weby kde je reklama od Seznam.cz (idnes.cz, super.cz aj.) |
Počet zobrazení za měsíc | neomezeně | podle rozpočtu | podle rozpočtu | podle rozpočtu |
Cílení | Všichni, kteří nabízí nebo hledají služby fotografa, modelky či fotostudia. | Podle hledaného výrazu, Demografické údaje, Zájmy, Témata webů aj. | Zájmy, Demografické údaje, Vzdělání, Zaměstnání, Chování aj. | Podle hledaného výrazu, Demografické údaje, Zájmy, Témata webů aj. |
Hrozby | Nevyplněné profilové údaje. | Špatné nastavení kampaní, Špatné cílení, Nedostatečně vysoký rozpočet. Podvodné kliky. | Špatné nastavení kampaní, Špatné cílení, Nedostatečně vysoký rozpočet. Podvodné kliky. | Špatné nastavení kampaní, Špatné cílení, Nedostatečně vysoký rozpočet. Podvodné kliky. |
Čas nutný na správu | Málo. | Velmi mnoho. | Velmi mnoho. | Mnoho. |
Platba za | Roční členství. | Kliknutí / zobrazení reklamy. | Kliknutí / zobrazení reklamy. | Kliknutí / zobrazení reklamy. |
Cena | 0 – 990 Kč / rok | 0 – 22 Kč / klik *1 | 0 – 20 Kč / klik *2 | 0 – 15 Kč / klik *3 |
*1 Uvedená cena vychází z předpokladu, kdy budete vaší reklamu chtít zobrazovat ve výsledku vyhledávání na Google pod vyhledávací frází “fotograf praha”. Toto klíčové slovo je velmi konkurenční a tudíž i cena, kterou musíte nabídnout aby se reklama zobrazila musí být vyšší.
Naopak pro vyhledávací frázi “modelky” je konkurence nízká a stačí, když za kliknutí nabídnete i třeba 1 Kč a ve výsledku vyhledávání se zobrazíte.
Berte prosím v potaz to, že se jedná o demonstrativní ukázku a “tržiště” s reklamou se neustále mění.
*2 Nejčastěji se setkáte s modelem CPM, protože Facebook v praxi vše přepočítává za platbu za tisíc zobrazení. Z toho se potom vypočítává, kolik vás v rámci tisíc zobrazení vyšlo jedno kliknutí nebo jiná požadovaná akce (like, shlédnutí videa aj.).
Příklad 1: Vaše kampaň má 4 667 zobrazení a 96 kliknutí. Facebook vypočítá, že vás jedno kliknutí stálo 2,93 Kč.
Příklad 2: Vaše kampaň má 18 218 zobrazení a 50 kliknutí. Facebook vypočítá, že vás jedno kliknutí stálo 10,77 Kč.
*3 Uvedená cena vychází z příkladu, kdy budete vaší reklamu chtít zobrazovat ve výsledku vyhledávání na Seznam.cz pod vyhledávací frází “svatební fotograf praha” (v době psaní článku 15 Kč za klik) či “fotograf” (v době psaní článku 4,50 Kč za klik). Aby se vaše reklama zobrazovala, musíte nabídnout cenu za kliknutí až zmíněných 15 / 4,50 Kč. Skutečná cena za klik by potom neměla být vyšší než je tato maximální (max. CPC – cost-per-click).
Podle čeho Facebook nebo Google určuje, kolik zaplatím za kliknutí na moji reklamu?
Velmi lajdsky řečeno: v jejich systému dochází k aukci. V jediném zlomku milisekundy se odehraje v jejich systému miliony aukcí a procesů na zobrazení reklamy. Může to vypadat třeba takto:
Google: “Je tady muž, 32 let a hledá fotografa v praze, mám tu dvě místa pro inzerenty, kolik nabídnete za proklik?” Inzerent A nabídne 3 Kč, Inzerent B nabídne 10 Kč a Vy Inzerent C nabídnete 4 Kč.
Google: “OK, díky všem zúčastněným, i když Inzerent B nabídl nejvíce, jeho reklama není relevantní, aukci vyhrává Inzerent A a Inzerent C. Cena za proklik se stanovuje na 3,5 Kč a Inzerenta C zobrazíme na prvním místě, protože má relevantnější reklamu než Inzerent A.”
Prosím, berte v úvahu, že tento popis je velmi zkreslený a ve skutečnosti v systému probíhá daleko více operací a zobrazování reklamy ovlivňuje daleko více faktorů. Snažíme se vám jen přiblížit jak tzv. “bidování” v reklamních systémech funguje a jak je to celé náročné i na samotnou správu.
Sklik od Seznamu jako ta méně náročná placená propagace
Pokud jste ve světě reklamy nový, doporučili bych vám se seznámit nejdříve s Sklikem od Seznamu. Cílová skupina lidí, kteří hledají fotografy na Seznamu je.
Nastavte si reklamu pro vyhledávání a nechte své reklamy zobrazovat třeba na výraz “fotograf brno”. Nastavte si denní rozpočet a podle nástroje od Skliku na návrh klíčových slov si nastavte max. cenu za kliknutí.
Doporučujeme každý den hlídat to, jak se reklama zobrazuje či nikoliv a upravujte klíčová slova, cenu za proklik a další hodnoty. Podpora ze Seznamu je navíc velmi přátelská a ráda vám bezplatně pomůže. To s Facebookem nezažijete, pokud u něj neutratíte miliony. 🙂
Platíte si reklamu? Sledujte, jak se tito lidé chovají na vašem webu.
Pokud využíváte jednu z reklamních platforem, měli byste si hlídat i to, jak se lidé na vašem webu chovají. Máte hodně kliknutí na reklamu, hodně návštěv na webu, ale nikdo vaše služby nepoptává?
Důvodů, proč tomu tak je může být celá řada. Může to být chyba u vás na webu, přiliš vysoká cena služby, ale také špatně cílená reklama.
Dejme tomu, že cílíte na lidi, kteří hledají fotografa, ale už neřešíte, že hledají fotografa v Brně, zatímco vy, jste z Prahy. Vaše reklama se těmto lidem zobrazuje, vy jste šťastní, že na vaší reklamu lidé klikají, máte dokonce i nízkou cenu za kliknutí, ale když na váš web lidé přijdou, zjistí, že jste fotograf z Prahy. Udělají si obrázek o tom, že jste moc daleko a z webu odejdou.
Pomocí služby Google Analytics, můžete sledovat statistiky jen těch lidí, kteří přijdou z vaší placené reklamy. To, že celá úspěšnost reklamy se vyhodnocuje zejména tak, zda díky reklamě vám někdo zaplatí za služby je všem jasné. Google Analytics vám spíše pomůžou v tom, lépe odladit obsah na webu nebo třeba odhalí, že z jedné reklamní kampaně se u vás lidé zdržují déle než ti, co příšli z kampaně druhé. Díky tomu, můžete první kampaň vypnout a rozpočet navýšit u kampaně, která je úspěšnější.
Máte 80 Kč měsíčně na propagaci? Co zhruba můžete získat:
Jedná se o modelové příklady pro pochopení toho, jak mohou vypadat vaše výsledky. Skutečnost může být a určitě i bude odlišná.
Google Ad | FB/IG Ad | Sklik | PojdFotit.cz | |
---|---|---|---|---|
Oslovíte lidí | 0 – 280 | 0 – 300 | 0 – 280 | 0 – 2 300 *1 |
Cena za klik *2 | 0 – 6 Kč | 0 – 3 Kč | 0 – 6 Kč | – |
Prům. konverze *3 | 0 – 5% (až 14 kliknutí) | 0 – 9% (až 27 kliknutí) | 0 – 5% (až 14 kliknutí) | až 8 nabídek ke spolupráci |
Model placení | Předem dobitím kreditu | Účtuje se z kreditní karty / PayPal | Předem dobitím kreditu | Roční členství za 990 Kč |
*1 Průměrná měsíční návštěvnost profilu s aktivním PREMIUM členství, kompletně vyplněným profilem a s nadprůměrnou kvalitou portfolia.
*2 Uvedený rozsah ceny za klik vychází z předpokladu cílení na klíčové slovo “fotograf praha”. U jiných frází může být cena nižší.
*3 Vycházíme z průměrných hodnot, kterých sami dosahujeme nebo z hodnot, které jsou globálně na uvedených reklamních platformách dosahovány. Konverze může být i vyšší v případě skvěle nastavené reklamní kampaně.
Cenu ovlivňuje i to, jaký je účel reklamní kampaně
To, že reklamní svět není vůbec jednoduchý dokazuje i průzkum společnosti Metricool. Ten dokazuje to, že podle toho jaký účel kampaně zvolíte, budou i vaše náklady na reklamu rozdílné.
Rozdíl mezi nejlevnější Brand Awareness (cíl je zobrazit reklamy co nejvíce lidem) vs Product Catalog Sales (propagovat produkty z vašeho e-shopu přes katalog) je cca 4 dolary / CPM (cena za tisíc zobrazení).
PojdFotit.cz vám v propagaci pomůže
Spravovat si reklamu na Google, Seznam, Facebook či Instagram je náročné. Máte šanci se do toho dostat, to bez nejmenších pochyb. Bude vám to trvat spousty týdnů, klidně i měsíců.
Vyzkoušíte spousty návodů jako “zaručené tipy na reklamu na facebooku” (kterých je na internetu velké množství) a vyzkoušíte si spoustu možností cílení a znění reklamy.
Ovšem každý takový “test” něco stojí. A z praxe víme, že spousty peněz, které do reklamy vložíte se vám prostě hned nevrátí. Tím vás ale rozhodně nechceme od reklamy na těchto platformách odpuzovat – naopak je velmi doporučujeme! Zmiňujeme jen, že než vše vyladíte tak, aby se vám investované prostředky do reklamy vracely, může to trvat dost dlouho, strávíte tím spousty času a můžete i spoustu peněz nevhodně proinzerovat.
Můžete využít i marketingového specialisty, tím se vám ale náklady na reklamu ještě víc navýší.
S PojdFotit.cz nemusíte řešit vlastně vůbec nic. Stačí si vytvořit profil, který si pečlivě vyplníte. Je to řekněme práce na půl hodiny. Nahrajte si fotografie do portfolia a to je vše. Potom už jen stačí v případě potřeby jednou za čas přidat nějaký ten příspěvek a dát o sobě celé komunitě vědět o nějaké nové referenci nebo že třeba právě teď hledáte někoho ke spolupráci. S PojdFotit.cz se ani nemusíte starat o cílení reklamy aj. Tohle vše děláme my za vás.
Odkud lidé chodí na PojdFotit.cz
PojdFotit.cz bylo spuštěno v dubnu 2020. Od této doby návštěvnost i přes nepříznivou pandemickou situaci roste. Děláme maximum proto, aby se obsah a další parametry kamarádily s vyhledávači, které nás pravidelně odměňují tím, že nás posouvají na přední stránky na nejrůznější klíčová slova ve vyhledávání.
z Google | ze Seznam.cz | ze Soc. sítí | Ostatní zdroje | |
---|---|---|---|---|
Návštěv za měsíc | 3 500 – 4 500 | 500 – 800 | 1 500 – 2 500 | 1 500 – 1 800 |
Návštěv za rok | 42 000 – 54 000 | 6 000 – 9 600 | 18 000 – 30 000 | 18 000 – 21 600 |
Vybrané vyhledávací fráze a umístění PojdFotit.cz ve vyhledávačích
TOP 5 Seznam.cz
Vyhledávací výraz | Pozice |
---|---|
modelky katalog | 2. místo |
glamour focení | 3. místo |
focení se zvířaty | 2. místo |
boudoir focení | 4. místo |
fotograf liberec | 1. místo |
TOP 5 Google
Vyhledávací výraz | Pozice |
---|---|
amatérské modelky | 1. místo |
modelky na focení | 3. místo |
hledám modelku | 1. místo |
modelky praha | 1. místo |
modelky katalog | 2. místo |
Výsledky jsou platné k 8. červenci 2021. Umístění ve vyhledávačích se neustále mění a zlepšuje. PojdFotit.cz zaznamenává meziměsíční růst mezi 2 – 6 %, což znamená, že všechny (zejména PREMIUM) profily členů jsou vidět každým měsícem více a více.
“Bezplatné” způsoby propagace
Bezplatného ve skutečnosti není nic. I když nebudete platit druhé straně za nějakou službu, neznamená to, že vás propagace nic nestojí. Vždycky musíte nějaké aktivitě věnovat svůj čas. No a ten něco stojí.
1. Vytvořte si web
2. Optimalizujte web pro vyhledávače (SEO)
3. Pište blog
4. YouTube
5. Sociální sítě
6. Nabídněte newsletter
7. Registrujte se do katalogů
8. Zůčastněte se fotografických soutěží
9. Google a Seznam.cz
1. Vytvořte si web
Prvním předpokladem toho mít nástroj přes který můžete lidem něco nabízet je mít svůj vlastní web. Na svůj web budete z největší pravděpodobností odkazovat i veškerou placenou propagaci.
Pokud s tvorbou webu nemáte žádné zkušenosti a nechcete si tvorbu webu zaplatit, možná bude (a teď budete asi překvapeni) nemít web žádný, než web, který vám nebude dělat dobré jméno.
V tomto případě je vhodné veškerou propagaci směřovat na vámi preferovaný profil na sociálních sítích, různých katalozích či PojdFotit.cz.
2. Optimalizujte web pro vyhledávače (SEO)
Když máte web online, tak vaše práce ani zdaleka nekončí. Je to jako s tištěnými vizitkami. Je super, že jste si je nechali vytisknout, ale pokud je nemáte komu dávat, jsou vám k ničemu.
Pokud tedy chcete, aby ta vaše online vizitka byla vidět a lidé na ni chodili, je vhodné svůj web optimalizovat pro vyhledávače. Proč? Protože můžete získat návštěvnost, která je zdarma. I když né zcela tak úplně zdarma. Za návštěvy na webu sice platit nebudete, ale co vás bude stát peníze i hodně času je právě SEO optimalizace.
A na co že byste se měli zaměřit? Tohle je 10 nejdůležitějších faktorů hodnocení vašeho webu Googlem pro rok 2021.
A víte vůbec co jsou to hodnotící faktory? Je to asi 200 různých faktorů, podle kterých Google a další vyhledávače seřazují výsledek vyhledávání. Čím větší hodnocení od vyhledávače vaše webové stránky získají, tím výše ve vyhledávání se budete zobrazovat.
1. Vysoce kvalitní obsah
2. Zpětné odkazy
3. Vyhledávací záměr
4. Rychlost načítání webu
5. Web se musí dobře zobrazovat na mobilech
6. Doména
7. Klíčová slova
8. Struktura webu
9. Zabezpečení webu
10. Celková uživatelská zkušenost s vaším webem
Co vše konkrétně znamená se můžete dočíst třeba zde na SEOFaktory.cz, kde to mají moc hezky a přehledně zpracované. Doporučujeme si tento seznam otevřít a postupně zpracovávat úpravy na vašem webu.
3. Pište blog
Blog je hned na několik věcí dobrý. Pomůže prokázat vaší odbornost lidem, kteří navštíví váš web. Skrze blog vás lidé mohou blíže poznat. Psaním článků vytváříte obsah a pokud to bude relevantní obsah, Google vás odmění lepší skórem vašeho webu. Máte možnost budovat databázi lidí, kteří mají zájem o váš obsah a využít je jako ambasadory nebo kdo ví, třeba se z nich stanou vaši klienti.
4. YouTube
Využijte toho, že lidé dávají přednost koukat na YouTube před sledováním TV a nabídněte lidem váš obsah. Nemusí se z vás stát nutně další “youtuber či influencer” o to tady nejde. Jde opět o to, využít další bezplatný kanál pro vlastní propagaci.
5. Sociální sítě
Nebýt na sociálních sítí a zároveň nabízet fotografické či modelingové služby je jako pokoušet se plavat v písku. Vážně, síla sociálních sítí je veliká. Není to honba za lajkama. Jde o to využít potenciál Instagramu a Facebooku.
Ideální bude i to, když nebudete míchat fotky u bazénu z dovolené s fotkami vašich klientů. 🙂 Mějte proto jeden výhradně profesní účet a o ten si pečujte. Nikdy totiž nevíte, kudy si k vám najde budoucí klient cestičku.
6. Nabídněte lidem newsletter
Jaké úsilí vám to celkově dalo, když se někdo přišel podívat na váš web. Jde o vteřiny. Je u vás, kouká se po webu. Co teď asi udělá? Zavolá mi? Klikne na email? Nebo jen odejde?
I když by návštěvník vašeho webu odešel a nekontatoval vás, neznamená to, že jste ho nemusel zaujmout. Možná měl jen telefon nebo se mu začala připalovat večeře. 🙂
Tímto jsem chtěl poukázat jen na to, že když už konečně někdo přišel na váš web, je zde velká pravděpodobnost, že hledá to, co vy jste schopni mu nabídnout. A pokud to ještě neumíte, můžete to umět třeba za měsíc.
Neztraťte s návštěvníky vašeho webu kontakt a dejte jim možnost na sebe nechat e-mail přihlášením se do vašeho newsletteru.
7. Registrujte se do katalogů
Registrujte se do běžných bezplatných katalogů, protože nikdy nevíte, kde si vás klient najde. Mějte profil na PojdFotit.cz, díky kterému můžete získat i několik stovek zobrazení měsíčně. S PREMIUM členství zobrazení více.
8. Zúčastněte se fotografických soutěží
Jo, všude samá soutěž o iPhone, zájezd k moři, iPhone, nákup v Lidlu no a zase iPhone. 🙂 Každý není soutěživý, to zcela chápu.
Nesmíme být však tak krátkozraký. Pokud se zúčastníte fotografické soutěže, bude to pro vás znamenat minimálně to, že se vaše fotografie s vaším jménem objeví někde na stránkách soutěže. V lepší situaci bude mít vaše fotografie větší úspěch a bude se o vás mluvit. No a úplně v té nejvíce sluníčkové variantě, můžete v soutěži něco vyhrát a pochlubit se tak tím, že jste vyhrál fotografickou soutěž.
Opět, pokud se nejedná o soutěž, kde je vyžadováno zápisné, a máte-li do soutěže s čím se zapojit a je-li pořadatel soutěže věrohodný, není moc důvodů proč váhat. 🙂
9. Google a Seznam
Opět tu máme Google a Seznam. Nejde ovšem o jejich reklamní platformy. Jde o využití jejich služeb Google Firmy a Seznam Firmy. V případě Google Firmy je služba bezplatná. Seznam Firmy je též bezplatný, ale ne v celém rozsahu. I tak to ale stojí za to a minimálně pár jednotek až desítek zobrazení měsíčně určitě získáte.
S čím začít? Začněte s těmi časově nejefektivnějšími bezplatnými způsoby propagace
Začněte těmi nejméně náročnými kroky, které budete mít rychle splněné a budete se moct soustředit na ty časově náročnější.
Newsletter | Bežné katalogy | Google Firmy | Seznam Firmy | PojdFotit.cz | |
---|---|---|---|---|---|
Co musíte udělat | Budovat databázi kontaktů a jednou za čas odeslat email s novinkami. | Vytvořit si profil zdarma. | Vytvořit si profil zdarma. | Vytvořit si profil zdarma. | Vytvořit si profil zdarma. Pravidelně přispívat novým obsahem. |
Přínos | Připomínáte se lidem. | Zpětné odkazy. | Lidé na internetu vás lépe najdou. | Lidé na internetu vás lépe najdou. | Lidé na internetu vás lépe najdou. Prohlédnou si vaše práce. |
Investice | Čas | Čas | Čas | Čas i finance | Čas (Lite členství zdarma) |
Podobná témata:
Jak udělat osobní webovou prezentaci efektivní. 1 díl
Jak udělat osobní webovou prezentaci efektivní. 2 díl