McDonald’s patří mezi nejznámější značky na světě. Jedni ho zbožňují, jiní jim opovrhují. Za rok 2019 vykázal tržby v hodnotě 21 miliard dolarů a má po celém světě přes 39 000 restaurací.
Nebudeme řešit kvalitu jídla ani to, kolik najdete rajčat v jejich zahradním salátu. Od toho tady nejsme. 🙂 Zústáváme u fotografie, takže se nebojte.
Fotografie je úzce spojena s reklamou a tu má McDonald’s vždy skvělou. K dobré reklamě nepatří jen skvěle nafocené jídlo, ale i skvěle nafocené prostory restaurací. A právě tohoto tématu se bude týkat náš dnešní pohled do zákulisí toho, jak český komerční fotograf Jiří Lízler fotil prostory restaurace McDonald’s.
Portfolio Jirky na PojdFotit.cz si můžete prohlédnout zde.
Jirko, mnozí o tobě už slyšeli, ale i tak, můžeš nám o sobě něco krátkého říct?
Jsem komerční fotograf se zaměřením na focení architektury. Převážně fotím pro hotely. Nedávno jsem se také se stal jediným fotografem v česku a jedním ze 140 fotografů schválených pro Marriott hotels celosvětově a to považuji za osobní úspěch. A samozřejmě fotím i pro architekty a designéry. Jako úvod do tohoto tématu také mám vlastní online kurz realitní fotografie.
Mnohé napadne závistivá otázka. 🙂 Jak ses sakra dostal k focení pro McDonald’s?
Toto je opravdu náhoda, bylo díky clubhouse platformě, která byla v rozpuku, účastnil jsem se tam hodně různých rozhovorů na téma fotografie a seznámil jsem se tam v jedné roomce s Vladanem Rýdlem který mě doporučil do McDonald’s, pak už to byla jen otázka vyjednávání. Bez Vladana by to ale nedopadlo. Díky moc Vladane! 🙂 https://www.instagram.com/vladanrydl/
Jak probíhá příprava na takové focení? Co vše se muselo stát, před tím, než poprvé cvakla závěrka? 🙂
Popravdě se to moc nelišilo od běžného focení které dělám pro architekty nebo hotely. Ale mělo to jednu výhodu a to tu ,že většina nábytku je v McDonald’s přišroubovaná k zemi a nemusíte ladit staging.
Jakou techniku jsi na focení používal a proč?
Standardně fotím na canon 5DS, ten volím kvůli většímu rozlišení pokud by byly fotografie potřeba použít na billboard. A nesmí chybět tilt shift 24mm. Díky tomuto objektivu můžete dělat záběry které normální objektiv neumožní a máte vertikály stále rovně. A pak blesky a stálé světlo, které používám Godox. Nicméně na tomto focení se jedná o praktické světlo v interiéru. Nepoužil jsem ani blesky ani jiné dosvěcování.

Je nějaký rozdíl, když fotíš hotelové pokoje a právě prostory restaurace McDonalds?
Jak jsem již zmínil má to výhodu ,že se neřeší povlečení a nemusíte hýbat s nábytkem. A jako vtípek jsem použil jídlo z mekáče na stůl.
Měli v McDonald’s konkrétní požadavky na fotografie? Jak probíhala domluva na stylu fotografií?
Bylo to rychlé, protože potřebovali nutně fotografie pro tiskovou zprávu a muselo se to stihnout nafotit mezi dokončením a otevřením restaurace což se prakticky prolínalo. Rozdíl byl v tom, že si mcdonalds posílá vlastní smlouvu k užití fotek což je u velkých firem běžné.
Kolik ti McDonald’s zaplatil?
Trochu to obejdu bylo to 5 místné číslo 🙂 V nižší polovině, jednalo se u užití pouze v tisku v limitovaném oběhu. Pohybujeme se do 30k.
Focení samotné je jedna věc, ale všichni moc dobře víme, že postprodukci se fotografie nevyhnou. Kolik tím trávíš čas a máš pro nás nějakou ukázku?
Protože se jednalo o převážně o noční fotografie, tak je postprodukce nutná. Noční focení probíhá formou kompozitu a tak se musí vše slepit dohrtomady jako puzzle. Většinou se jedná o 20-60 min na fotografii. Vše ale záleží na velikosti prostoru.

Nějaké průsery při focení?
Průsery úplně ne, ale velké komplikace to provázelo, což u rychlého dokončování není neobvyklé. První informace kterou jsem dostal ,že tam zřejmě nepůjde elektrika, což je při nočním focení interiéru a exteriéru s velkým svítícím M problém. Takže se sháněl někdo kdo zvládne zapojit a rozjet agregát abychom to mohli nafotit. Další prozření jsem měl , když jsem nelenil a dorazil o den dříve a rovnou fotil exteriér, který se měl fotit ve větší míře až druhý den ráno. Ovšem ráno nás čekalo překvapení v podobě rozkopaného chodníku před restaurací protože montovali elektriku. Proto nejsou denní fotografie exteriéru ani interiéru, které by koukali ven. Toto bylo vyloženě štěstí. Podotýkám, že placen jsem byl pouze za několik hodin práce, náklady na přespání šli z mojí kapsy a nelituji toho.
Kdybys mohl vrátit čas, udělal bys při focení něco jinak?
Určitě bych dorazil ještě dříve abych měl čas vyfotit exteriér v v jiných světelných podmínkách. Ale jen za podmínek kdybych to věděl a mohl to plánovat. Jsou prostě věci, které neovlivníte.
S focením pro velké klienty máš mnoho zkušeností. Co bys poradil ostatním fotografům, kteří se třeba teprve setkají s jejich doposud největším klientem? Jaká zde fungují pravidla podle tebe?
Focení s větším klientem není zase takový rozdíl. Jde jen o to, že máte větší odpovědnost. Bývá také rozdíl, že větší klienti bývají lépe připraveni a kolikrát vědí co chtějí, to ale rozhodně není pravidlo. Nicméně měli by si vybírat podle portfolia, vědí tak co dostanou. Rozhodně bych nepodceňoval přípravu a vybavení, nechte si předem schválit co se fotí a jak to má vypadat, ideálně na ukázkách fotek. Párkrát to neuděláte a budete se nenávidět. U mě klienti už předem vědí co očekávat a pokud se naše vize rozbíhají pošlu je za někým jiným. Stejně jako to udělal Vladan když mě doporučil.
Ukážeš nám nějaké snímky z focení?







Děkujeme Jirkovi a jeho ženě Lu za interview. 🙂