V minulém prvním díle tohoto mini seriálu jsme si řekli, co na webu rozhodně nemít. Dnes si naopak řekneme, co by na webu nemělo chybět. Po prvním díle jste si určitě všichni své weby upravili a dali pryč všechny ty překážky, které brání lidem vás kontaktovat či dokonce provést objednávku. Pokud ne, můžete to právě teď napravit a projděte si zde první díl.
Opakování je matka moudrosti a proto připomenu, že váš web se musí chovat jako zkušený obchodník. Web má za cíl jediné – prodat vaše služby! Proto web musí v lidech vyvolat ty správné emoce a servírovat návštěvníkovi informace v rozumném množství bez nutnosti toho, aby návštěvník musel začít přemýšlet a klást si otázky typu “kde najdu jeho e-mail”, “co mám teď sakra dělat” nebo nedej bože “kde najdu jeho služby”.

Google Analytics je lajdsky řečeno administrace, kde vidíte všechny statistiky o tom, jak se lidé chovají na vašem webu. Získáte přehled o tom, kolik lidí bylo dnes nebo třeba minulé úterý na vašem webu, jak dlouho jedna návštěva webu trvala, na kolik stránek se jedna návštěva v průměru podívá, kolik lidí kliklo na tlačítko objednat nebo třeba zjistíte kolik lidí přichází na váš web přes Facebook či PojdFotit.cz. Informací které díky Google Analytics získáte jsou tisíce a je to zdarma.
Díky těmto statistikám můžete svůj web upravovat a čísla vylepšovat. Zřízení účtu je snadné a potřebujete k tomu pouze účet na Googlu. Po vytvoření účtu v Google Analytics získáte kus kódu, který vložíte na svůj web a to je celé.
Český detailní návod jak vytvořit účet a jak vše nastavit najdete zde na Marketing PPC.cz.
Pokud se rozhodnete třeba někdy v budoucnu oslovit profesionála, aby vám web vylepšil, bude pravděpodobně vycházet i z dat Google Analytics při návrhu vylepšení vašeho webu. Proto, i když všem těm číslům nebudete rozumět, vyplatí se tyto data o chování návštěvnících vašeho webu sbírat.
Měřící kód z Google Analytics máte na webu? Senzace, jdeme dál.
Nenuťte návštěvníka a tudíž vašeho potenciálního klienta přemýšlet. Nedělejte různé rádoby kreativní navigace, která jsou ve svislých polohách nebo vzhůru nohama. 🙂 Neumísťujte menu na místa, která nejsou standardem. Když lidé vstoupí na váš web, musí se během vteřiny zorientovat. Proto se nesnažte svým webem učit návštěvníky něčemu novému, protože to vážně není ten správný čas.
Experimentovat obecně s prvky na webu si mohou dovolit zpravidla větší webové projekty, kam chodí stovky lidí denně a mohou si dovolit ztratit pár zákazníků. Takže pokud tohle není váš případ zapomeňte na vaše geniální nápady na super kreativní menu a raději věnujte čas přípravě obsahu a menu webu udělejte jak nejjednodušeji to jde.
Dále nevymýšlejte zbytečně složitou strukturu celého webu. Pro naše potřeby bude úplně stačit něco jako: ÚVOD, O MNĚ, PORTFOLIO, REFERENCE, SLUŽBY, KONTAKTY. Pro pisálky tam můžeme přidat ještě BLOG.
Pokud z nějakého důvodu musíte mít více stránek, promyslete si jejich strukturu a využíjte tzv. “drop-down” menu. To znamená, že například po kliknutí na položku PORTFOLIO se zobrazí submenu “FOTO, VIDEO”. Dále můžete do hlavního menu zařadit položka “DALŠÍ” (zpravidla je to poslední položka v menu), kdy se po kliknutí zobrazí submenu s dalšími stránkami (podmínky focení, technika atp.). Díky tomuto řešení vaše menu zbytečně “nenabobtná” a je stále plně funkční a přístupné.
Níže přikládám několik ukázek menu webu, která jsou pro naše potřeby dostatečně efektivní a která návštěvníkům webu nebudou dělat problém.

Jop, mobily. Právě díky Google Analytics zjistíte, kolik % lidí přichází na váš web z mobilu či tabletu. S ohledem na dnešní situaci nebude překvapením, když lidé z mobilu na váš web budou chodit častěji než z PC/notebooku. Připravte se na to, že mobilní návštěvy mohou dělat klidně 40-70% z celkových návštěv vašeho webu. Je na to váš web připravený?
Schválně, položte si sami sobě otázku. Co děláte, když přijdete na mobilu na web, kde je obsah rozhozený nebo musíte zoomovat a obsahem posouvat do stran, abyste si přečetli nějaký obsah. Jsou asi dva scénáře. Informaci potřebujete natolik moc, že tento nekomfort přetrpíte a na webu zůstanete a třeba i provedete objednávku. V opačném případě, kdy web neobsahuje nabídku unikátního obsahu či nabídky služeb a máte možnost volby, tak po pár vteřinách frustrace odcházíte.
A teď si položte další otázku. Kolik je fotografů či modelek v ČR? Spousty, že? 100% návštěvníků vašeho webu nebude snášet ten diskomfort, který mu váš neoptimalizovaný web pro mobilní zobrazení přináší a prostě odejde na web konkurence, které se její web na mobilech zobrazuje bez problémů a všechny informace lze příjemně na webu dohledat.
Co teda dělat?
– Web si děláte sami včetně technického pozadí? V tomto případě věnujte veškeré úsilí, aby se váš web na mobilu zobrazoval perfektně. Pomoc vám může například framework Bootstrap.
– Využívám “naklikávací” služby, kde provozuji svůj web? Přesvědčte se, že služba, kterou využíváte (webnode, wix, squarespace…) zobrazuje váš web na mobilech dobře. Pokud ne, svůj web si udělejte u jiné služby.
Stránka “O mně” je mnohými opomíjená a mnozí si myslí, že není vůbec důležitá. Setkávám se s celou řadou webů fotografů, kteří na svém webu stránku o mně vůbec nemají a pokud ano, tak obsahuje jeden krátký odstavec textu, který kopíruje úvodní text jeho webu.
Fotografický svět je velmi konkurenční prostředí, kde nabídka převyšuje poptávku. Proto opomíjen každý detail při své sebeprezentaci může mít pro vaše podnikání fatální následky. Je naprosto nezbytné ukázat svým potenciálním klientům kdo vlastně jste, proč fotíte nebo proč děláte modela, jaké máte životní hodnoty, jaká byla vaše profesní cesta a mnoho dalšího. Stránku o mně můžete chápat jako takový mnohem propracovanější životopis.
Za čas, který strávíte podnikáním se setkáte s lidmi, kterým naprosto nezáleží kdo jste. Fandíte Spartě nebo Slavii? Začala vaše kariéra focením v zahraničí nebo u vás na vesnici v kravíně? Bude jim to jedno. Tito lidé se budou ohlížet jen a pouze na vaše reference a cenu služeb.
Potom je tady ale další část potenciálních klientů, kteří jsou při výběru dodavatele služeb náročnější. Proto, pokud máte dobře napsanou a promyšlenou stránku O mně, získáte větší šanci, že si vás právě takový potenciální zákazník vybere.
Pro mnoho fotografů není problém udělat klientům suprový portrét, ale když je potřeba pořídit svůj vlastní autoportrét, tak na to najednou není čas, stydíte se nebo to prostě “není tak důležité”. Ať se vám to líbí nebo ne, budete se muset přemoci, protože lidé důvěřují více tomu, komu vidí do tváře. 🙂
Reference od spokojeného klienta je to nejcennější co můžete mít. Sbírejte proto doporučení od vašich klientů a využije je na to, aby vám přivedli klienty nové.
Krásné portfolio plné krásných fotek je skvělý základ a určité skupině lidí to bude stačit k tomu, aby si vás vybrali. Ale asi si všichni uvědomuje to, že krásné portfolio nemusí znamenat to, že je s vámi spolupráce bezproblémová. A přesně tohle určitá skupina lidí si chce ověřit. Buďto se tito lidé ptají svých přátel zda někoho šikovného na focení neznají nebo hledají po internetu reference. Pokud jste doteď doporučení od klientů nesbírali, klidně jim napište či zavolejte i zpětně a o doporučení si řekněte. Získaná doporučení si dejte na web a uvidíte, že vám to pomůže.
Pokud máte za sebou spolupráci s firmami, použijte jejich loga na webu. Takové logo známé značky vydá za tisíc slov. 🙂 Měli jste prostor v časopise, internetovém magazínu či podcastu? Prodejte to na svém webu. Zvětší se tím vaše autorita a důvěryhodnost.
Chybovat je lidské. Chybuje každý. Ovšem pokud já jako klient hledám profesionála, který mi má nafotit svatbu, produktové fotografie pro e-shop nebo modela, kterého potřebuji pro velmi úzkou a dlouhodobou spolupráci a v jeho prezentaci na webu je v textu chyba za chybou, bude rázem jeho jinak dechberoucí portfolio poskvrněno amatérským přístupem, který má k vlastnímu webu.
Chyby vám mohou projít u běžných lidí, kteří hledají fotografa na párové focení, ale pokud vybírá fotografa firma, kde za výběr ručí manager, bude si dávat sakra pozor na to, aby si vybral dobře. Každá chyba nese riziko toho, že vás ani nekontaktujte.
Trend designu webů obecně nahrává všem do karet. Dnešní weby se vizuálně dělají jednoduše a u webu fotografů či modelů to platí dvojnásob.
Web si postavte na fotografiích samotných, ale prosím, dávejte pozor na využití jakýchkoliv animací, carouselů atp. To, že na návštěvníka vašeho webu budou fotografie různé skákat a vykreslovat se, neberte jako benefit. Naopak. Hodně tím riskujete. Více jsme si o tom řekli již v prvním díle.
Ukázky povedených webů fotografů a modelek jsme pro vás připravili v tomto článku.
Dbejte na to, aby fotografie nebránili čitelnost. Není nic horšího nutit návštěvníka webu luštit text, který je nad fotografie, která je navíc velmi členitá.
Tím jsme se dostali k tomu nejdůležitějšímu a to je samotná stránka s portfoliem.
Dnešní webdesign nabízí snad stovky možností jak fotografie prezentovat. Avšak existuje jen jedna možnost, která je naprosto bez jakýchkoliv bariér. Je to řešení, které je pro návštěvníky webů nejpříjemnější a zároveň je to tzv. “tech-safe” řešení (není s ním spojeno tolik technických problémů, které mohou nastat oproti jiným řešením).
Behance, různé fotobanky jako ShutterStock, Istock Photo, 500px i PojdFotit.cz a další portály, které slouží výhradně pro zobrazování mnoha fotek a obrázků využívají jednoduchý “grid” pro zobrazování fotek. Jednoduše zobrazujeme fotografie vedle/pod sebou a uživatel jednoduše roluje dolu. Pokud se návštěvník webu dívá na web z mobilu, potom je nejideálnější způsob mít fotografie pod sebou (alá Instagram).
Prosím, pokud tedy chcete, aby si váš web návštěvník užil, nepoužívejte různé klikací carousely, uživatel neví jaké fotky ho za 2-3 kliknutí čekají a je otázka pár vteřin, kdy ho klikání s nejasným výsledkem přestane bavit.

Chcete aby vás lidé kontaktovali? Ano? Tak ten svůj e-mail dejte na web! 🙂
Narážím tím na to, že mé rešerši mezi weby fotografů jsem narazil na takový nešvar. 🙁 Hodně z nich se spoléhá na to, že návštěvník jejich webu – tj. potenciální klient bude chtít vyplňovat jejich kontaktní formulář. Jméno, příjmení, e-mail, předmět a zpráva. To jsou informace, které návštěvníka nutíte vyplňovat. Třešničkou na dortu je CAPTCHA, kterou lidé musí rozluštit aby mohl být milosrdně fotograf osloven poptávkou.
Uff, prosím, poskytněte bez jakékoliv hloupé “ochrany” (ochrany před čím? před kontaktováním?) funkční e-mail, na který lze bez problémů kliknout či ho zkopírovat, aby vám lidé mohli napsat ze svého e-mailového klienta.
Jaké lidé preferují způsoby pro kontaktování?
41,8% – E-mail (kliknutí na odkaz nebo si e-mail zkopírují)
27,5% – Chat
15,4% – kontaktní formulář
14,1% – Telefon
1,2 – Jiné
Vidíte to? Podle tohoto průzkumu vyplývá, že 41,8 % lidí na vašem webu vás chce kontaktovat přes e-mail, ne přes formulář. Odejdou nebo využijí kontaktní formulář?
Pro některé projekty jsou důležité míry modela. Pokud se má jednat o focení bot či plavek s předem danou velikostí budou lidé chtít oslovit jen ty modelky, které splňují tyto kritéria.
Nechat lidi, aby si podle fotek udělali představu o mé velikosti bot sami? To nechcete ne? 🙂 Co když splňuješ kritéria, ale lidé to jen podle fotek blbě odhadnou a ani ti nenapíšou aby se zeptali? Škoda, ne?
Proto na svém webu mějte stránku s mírami (klidně to může být součást i jiné stránky, bude-li to dávat smysl), aby každý věděl, jakou máte barvu očí, velikost bot, pasu… jakou konfekční velikost běžně máte a další detaily o vaší postavě.
Každý nechce fotit všechno. Někdo se chce orientovat pouze na focení plavek, někdo plavky nechce fotit vůbec. Někteří modelové mají zájem fotit TFP spolupráce, ovšem jen za určitých podmínek.
Proto, pokud patříte mezi modely, kteří mají nějaké požadavky na focení, mějte na to stránku, kterou si lidé mohou prohlédnout. Ušetříte tak čas tím, že nebudete muset reagovat na poptávky, o které nemáte zájem a naopak vám může začít chodit více relevantních poptávek.
Popravdě, jen opravdu ti nejlepší pisálci si dokážou vybudovat velké čtenářské publikum. A ano, mít blog a psát o tématech, kterým rozumíte nebo o věcech které zajímají vaše potenciální klienty se může vyplatit. I když nejste zrovna Tolkien, neznamená to, že nemůžete psát blog.
A proč si ten blog vůbec psát? Má to hned několik důvodů. Zvýšite tím svoji důvěryhodnost. Máte možnost ukázat, že svému oboru rozumíte. A v neposlední řadě to milují vyhledávače Google a Seznam, které váš web díky článkům lépe hodnotí a díky tomu má váš web zase o něco větší šanci na to se dostat ve výsledcích vyhledávání do popředí.
Vážně musím zmiňovat, že je důležité mít na webu stránku nebo jakoukoliv jinou zmínku o tom, co vlastně lidem nabízíte? Po mé rešerši jsem dospěl k závěru, že ano. Tento bod jsem sem musel začlenit také, protože řada fotografů na webu tohle nemá nebo jsem tyto informace ani nenašel. U řady fotografů ani nevíte, zda fotí jen produktové fotografie nebo i něco jiného. Ano, z portfolia, kde vidíte jen samé produktové fotografie si můžete myslet, že tento fotograf fotí jen produktovky. Ale vážně je to tak?
Existuje celá řada typu chování uživatele na webech. Pokud chcete mít pokrytou i tu skupinu uživatelů, kteří potřebují mít vše “černé na bílém” a nechcete se spoléhat na “tohle přece musí pochopit”, tak buďte při přípravě obsahu pečlivý a vše popište – i to, že fotíte jen produktové fotografie.
I když budete fotit jen produktové fotografie, budete mít k této službě ještě co dodat. Například jakým způsobem produktové fotografie fotíte, v interiérech, exteriérech, s/bez modelů atd.
Díky sekci či stránce často kladené otázky můžete předem odpovědět na otázky, které si může návštěvníky vašeho webu klást. Zejména jde o vyřešení všech pochybností, které může potenciální klient mít. Například to může být otázka “Jak dlouho trvá postprodukce fotek?” nebo “Fotografujete po celé ČR?”.
Na všechny tyto otázky zpravidla člověk najde odpovědi v rámci celého webu, ale každý ocení, když na vše najde odpověď na jednom místě, že?