Chodí nám dotazy na to, co dělat, abyste se dostali k focení pro e-shopy. Rozhodli jsme se proto vyzpovídat osm českých e-shopů a zjistit, jak oni postupují při výběru fotografa či modelky. Věříme, že vám vyjádření e-shopů pomohou. Třeba narazíte na věci, které jste doposud nedělali či podceňovali a právě proto vás zatím takové spolupráce míjely.
💬 Otázky, na které jsme se ptali:
Podle čeho si fotografa či modelku vybíráte?
Kde fotografa a modelku hledáte?
Co rozhoduje o tom, že si fotografa či modelku vyberete?
Co vám nejvíce vadí při spolupráci s fotografem či modelkou?
Vyjádření nám poskytli:
➡️ BezBrandu.cz
➡️ BRUNOshop.cz
➡️ Dedoles.cz
➡️ Lalavoom.cz
➡️ LuxusniPradlo.cz
➡️ Wayfarer.cz
➡️ WildandCoco.com
➡️ ZdraveTricko.cz

Bez Brandu – www.bezbrandu.cz
Značku nepotřebujeme, dáváme přednost kvalitě. Jsme dva obyčejní kluci, co přestali utrácet za předražené značkové věci a chceme to naučit i vás.
Podle čeho si fotografa či modelku vybíráte?
Modelky vybíráme buď tak, že sdílí naše nadšení pro produkt a věří tomu, co děláme (což jsou v praxi naši přátele nebo zákazníci). Nehledáme nikoho vyumělkovaného, hledáme reálné a normální lidi jako jsme my.
Kde fotografa a modelku hledáte?
Viz. preference výše, poměrně často se nám někdo ozve na Instagramu, ale zde to pro nás má většinou velmi malou přidanou hodnotu ve smyslu nereálných očekávání od influencerů. Modelky si tedy většinou vybíráme my. Zkoušeli jsme dělat i nábor z našich zákazníků, který se poměrně vydařil. Fotografa většinou hledáme na Facebooku v oborových skupinách.
Co rozhoduje o tom, že si fotografa či modelku vyberete?
Jsou to reference a také to, zda si lidsky „sedneme“. To je pro nás zásadní. Většinou hledáme (a to neplatí jen u modelek a fotografů) dlouhodobou spolupráci a to bez osobních sympatií nelze.
Co vám nejvíce vadí při spolupráci s fotografem či modelkou?
U fotografů jsme se hlavně na začátku našeho podnikání potýkali se špatně nastaveným očekáváním a lajdáctvím z naší i fotografa strany. Na focení jsme často nebyli dostatečně připraveni. U kvalitních fotografů dokážeme velmi ocenit, když nám poradí, co je dle jejich zkušeností nejlepší. U modelek, vzhledem k našemu výběru, jsme byli vždy spokojeni.
Lukáš Lališ – majitel Bezbrandu.cz

BRUNOshop.cz – www.brunoshop.cz
Najdete u nás šperky z chirurgické oceli. Masivní i jemné, extravagantní i minimalistické. Šperky nepovažujeme jen za ozdobu, ale za příležitost. Radost, kterou někdo dělá sám sobě nebo komusi jinému. Každý balíček tak odchází v dárkovém balení, do 24 hodin a s dvouletou zárukou.
S našimi zákazníky vedeme dialog. Posloucháme, odpovídáme a hlavně hledáme. Neustále tak rozšiřujeme portfolio. Každý měsíc nabízíme nové desítky produktů. Proto nás to tak baví a naši zákazníci objevují pořád něco nového.
Podle čeho si fotografa či modelku vybíráte?
Primárně podle jeho dosavadní práce a referencí. A samozřejmě ceny. Vůbec poprvé jsme fotografa hledali během redesignu celého e-shopu. S novou vizuální identitou přišel konečně čas na pořízení produktových fotek. U fotografa zodpovědného za jejich podobu jsem potřebovala znát cenu za nafocení jednoho šperku. Neustále naskladňujeme nové kusy, rozšiřujeme portfolio – takže výstupů je hromada.
Zároveň jsem ale ochotná si připlatit ve chvíli, kdy dáváme dohromady větší vizuální kampaň. Nebo jiné jednorázové položky. V žádném případě ale neupřednostním nízkou cenu před kvalitou. Zároveň nejsem fanouškem přílišné postprodukce. Líbí se mi, když má fotograf oko i foťák nastavené tak, že stačí jen minimální zásahy.
Kde fotografa a modelku hledáte?
Popravdě jsem fotografa našla během hledání inspirace. Projížděla jsem zahraniční fotobanky a pátrala po něčem, co by bylo to TO (s velkým té i ó). No a na fotkách, co mě nadchly, byly shodou okolností také šperky z chirurgické oceli. Musela jsem se smát, když jsem zjistila, že nejde o cizince, ale o Brňáka. Napsala jsem mu, domluvili jsme se a všechno se začalo blejskat. Na foťák.
Poslední hon na fotografa proběhl v marketingových FB skupinách. Díky tomu, že jde o lidi z branže, dostanete reference i feedbacky. Což oceňuji. Takže u mě to je buď šťastná náhoda, nebo doporučení lidí z oboru. A modelky většinou oceňuji, když navrhne sám fotograf. Šetří mi to čas a věřím, že má mnohem větší rozhled.
Co rozhoduje o tom, že si fotografa či modelku vyberete?
Kromě kvality a ceny, které jsem už zmiňovala, je to určitě komunikace. Musí to mezi námi fungovat. Obrovsky oceňuji rychlé reakce. Ideálně do 24 hodin. Sama se snažím být na příjmu a při ruce, kdyby náhodou. Takže jakmile se po nadšené komunikaci dostaví ticho po pěšině, je to pro mě konečná. Chápu, občas se stane život. Pro to mám plné pochopení. Ale jakmile jde o bezdůvodné a nevysvětlené prodlevy, vím, že to nepůjde. Zároveň ctím volna, dovolené a víkendy. Na to bych lidem nesáhla.
V neposlední řadě očekávám iniciativu. Najímám si profesionála, takže věřím, že navrhne možnosti, které by mě nenapadly. Ať už se to týká aranžmá, kompozice, stylu nebo třeba modelky.
Co vám nejvíce vadí při spolupráci s fotografem či modelkou?
Špatná komunikace, neprofesionální přístup a nedodržování termínů. Také potřebuji, aby šperkům rozuměl. Chápal je i naší filozofii. Pokud je pro něj naše zboží nesmysl a dá to najevo, spolupráce neproběhne. Nebo skončí. U modelek a modelů a mě vždy rozhodí zanedbání detailů. Neupravené ruce, nehty nebo vlasy. Miluji přirozenost, ale rozhodně si ji nespojuji se špínou za nehty.
Tereza Ševčíková, CEO

Dedoles – www.dedoles.cz
Dedoles je slovenská spoločnosť, ktorá vznikla v roku 2011 a zameriava sa na predaj oblečenia a veselých pestrofarebných produktov s dôrazom na ochranu životného prostredia. Najznámejšie sú naše veselé ponožky, ktoré „nemajú páru“, pretože je každá iná, ale spolu tvoria dokonalý pár. Naše výrobky sú spojením kvalitného, pohodlného materiálu a originálneho dizajnu z dielne interného tímu šikovných dizajnérov. V súčasnosti pôsobíme prostredníctvom našich e-shopov v 20 krajinách Európy a stávame sa tak postupne medzinárodne známou značkou.
Podle čeho si fotografa či modelku vybíráte?
Pri výbere fotografa berieme v prvom rade ohľad na kvalitu jeho aktuálneho portfólia. Všímame si tiež, či by štýl, kompozícia a celková úprava jeho fotiek ladila s naším kreatívnym obsahom na stránke.
V prípade výberu modelov sa riadime našou Content stratégiou inklúzie a diverzity. Našim súčasným aj potenciálnym zákazníkom chceme prezentovať produkty na reálnych ľuďoch, ktorých stretávajú v bežnom živote. Sú to ľudia, ktorí žijú svoje normálne životy, a tak je z nášho pohľadu takýto spôsob komunikácie produktov omnoho autentickejší. Nehľadáme tzv. “Ideál krásy”, vyberáme si rôznorodých ľudí, čím chceme prezentovať, že v našich výrobkoch sa všetci ľudia cítia dobre a prinášajú im radosť.
Kde fotografa a modelku hledáte?
Aktuálne máme 4 fotografov, s ktorými spolupracujeme dlhodobo. S týmito sme pred niekoľkými rokmi začali spolupracovať na základe odporúčaní našich známych. Začíname však hľadať aj ďalších fotografov a naposledy sme za týmto účelom využili sociálne siete.
Modelov si zabezpečujeme prevažne na základe referencií našich známych, ale aj prostredníctvom sociálnych sietí. Vedieme si vlastnú databázu modelov, s ktorými spolupracujeme, resp. spoluprácu plánujeme.
Co rozhoduje o tom, že si fotografa či modelku vyberete?
Fotografa si vyberáme na základe kritérií týkajúcich sa jeho doterajšieho portfólia a toho, ako na nás jeho fotky pôsobia. V prípade modelov sú rozhodujúce najmä faktory ako jedinečný zovňajšok, niečo, čím je model špecifický, originálny a taktiež jeho doterajšie skúsenosti s fotením.
Co vám nejvíce vadí při spolupráci s fotografem či modelkou?
S fotografmi sme doposiaľ zlú skúsenosť nemali, no problematické by mohlo byť, ak by nedokázal prijať konštruktívnu kritiku, prípadne by odmietal naše pripomienky k drobným úpravám.
V prípade modelov sme už pár negatívnych skúseností mali, tie súviseli s odvolaním fotenia tesne pred termínom, prípadne s nedostatočnými skúsenosťami s fotením.
Silvia Halašková – Content špecialista

Lalavoom – www.lalavoom.com
Jsme ryze česká značka sportovního oblečení. Unikátní lovebrand s novými nápady, užíváme si extravaganci a kotouly každým směrem. Vymýšlíme originál autorský střihy i designy. Naplňujeme vaše potřeby, žádný limity, uvolněná atmosféra, nadhled, kvalita a komfort, to si zamilujete.
Podle čeho si fotografa či modelku vybíráte?
Jsme lovebrand. Samozřejmě, že fotograf i modelka musí mít zkušenosti, styl a vědět co dokáží. Hledíme ale také na to, jak si s nimi sedneme. Vztahy jsou velkou součástí naší značky.
Kde fotografa a modelku hledáte?
V první řadě se obracíme na přátele a známé. Na ty, se kterými jsme již pracovali a navázali dobrý vztah. K rozšíření naší Lalavoom family, také využíváme dost sociální sítě.
Co rozhoduje o tom, že si fotografa či modelku vyberete?
U fotografa hledáme originalitu a styl. To, jak pracuje se světlem, barvami a samotnými modely. Samozřejmě také záleží na tom, jak si budeme všichni rozumět (přísahám, že tohle je naposledy, kdy zmiňuju ty vztahy). U modelky jde zase o její esenci. O to, jak nás zaujme svým pózováním a pohledem. Samozřejmě, že hledáme pěkné holky, ale jen to nám nestačí. Také hodně záleží na tom, jak si sedneme… (dobře, tohle už je opravdu naposledy, co zmiňuju vztahy)!
Co vám nejvíce vadí při spolupráci s fotografem či modelkou?
Nejhorší je pro nás nespolehlivost. Potřebujeme vědět, že můžeme s fotografem i modelkou na 100% počítat.
Marek Madenský – Marketing & Media manager

LUXUSNIPRADLO.CZ – www.luxusnipradlo.cz
Luxusnipradlo.cz patří k jednomu z největších prodejců spodního prádla, plavek, županů a doplňků. Eshop je na trhu více než 15 let a firma, která ho vede byla založena v roce 1991.
Podle čeho si fotografa či modelku vybíráte?
Modelku si vybíráme podle lokality a referencí.
Kde fotografa a modelku hledáte?
Modelky hledáme přes modelingové agentury nebo přes sociální sítě.
Co rozhoduje o tom, že si fotografa či modelku vyberete?
Modelka nás musí v první řadě zaujmout svým vzhledem a půvabem. Poté dochází k oboustranné dohodě podmínek a zahájení spolupráce.
Co vám nejvíce vadí při spolupráci s fotografem či modelkou?
Nejčastější problém mladých lidí v dnešní době je nekorektnost, nedochvilnost. Prostě se na něčem dohodnete a může se stát, že nedorazí bez omluvy. Tohle se nám již stalo.
Oborný Petr – jednatel společnosti.

Wayfarer – www.wayfarer.cz
Svět módy je obrovský, a proto se snažíme, aby v něm každý měl šanci. Upřednostňujeme nové, neznámé tváře a pomáháme jim skrze naši značku vyniknout.
Koukáme se kolem sebe a na sociálních sítích hledáme lidi v okolí se stejnou vášní pro fotografii a módu. Nehledáme krátkou nezávaznou známost. Věříme v partnerství, kde jsou všichni spokojení a na které i do budoucna bude spoleh na obou stranách.
Jediným naším specifikem pro výběr modela je pozitivní energie. Pokud má smysl pro humor a má svou práci rád, pak jde všechno hladce, protože dobrá nálada a láska sám k sobě se na fotografii hned odrazí.
Záleží nám na tom, aby nám model věřil. My vidíme jak obraz vypadá a víme, která část oděvu potřebuje vyniknout. Proto nás mrzí, když se stane, že model naší práci nevěří a jede si ve svých notách. S tímto jsme se setkali naštěstí pouze jednou. Dali jsme chlapskou řeč a model od té doby vnímá naše koučování při fotografii jako nejlepší cestu. Na výsledky se můžete podívat sami. 🙂
Jsme mladý tým z moravskoslezského kraje, který pro značku Wayfarer ( https://www.wayfarer.cz/ ) doslova žije. Nabízíme základní oblečení a doplňky pro muže, které lze chytře zkombinovat dohromady a snadno tak vyjádřit svou osobnost beze slov. Fér jednání a fér cena jsou pro nás důležité, stejně tak jako nadčasovost, se kterou tyto produkty vybíráme.
Za celý tým Kristýna – fotografie a copywriting

Wild & Coco – www.wildandcoco.com
Wild & Coco jsou lahodné a funkční potraviny pro zdraví a krásu. Český výrobce a prodejce potravin nejen z kokosu, které vám pomohou posílit imunitu, zlepšit trávení a hlavně, které skvěle chutnají. Vyzkoušejte sami.
Podle čeho si fotografa či modelku vybíráte?
Fotografy si vybíráme tak, aby byli schopni dobře “nacítit” naši značku a prezentovat ji v souladu s našimi hodnotami. Zároveň dost často potřebujeme velkou časovou flexibilitu, proto si mnoho fotek fotíme sami.
Kde fotografa a modelku hledáte?
Fotografy hledáme mezi našimi známými, na sociálních sítích mezi fanoušky a také interně, např. v našem marketingovém týmu. Fotografové nás někdy také přes sociální sítě oslovují sami, protože souzní s naším vizuálním stylem a chtějí se na něm podílet.
Co rozhoduje o tom, že si fotografa či modelku vyberete?
Viz bod 1 – reference, styl fotek a časová flexibilita.
Co vám nejvíce vadí při spolupráci s fotografem či modelkou?
Nekvalitní fotografie – špatná kompozice, nedostatečné světlo. A dále, když dodané fotografie nesplňují požadavky CI a brand booku, nezapadají do našeho stylu vizuální komunikace a byznys konceptu.
Filip Říha, zakladatel Wild & Coco

Zdravé Tričko – www.zdravetricko.cz
ZdravéTričko.cz je e-shop s nadčasovým oblečením, které je precizně a ručně ušité ze 100 % certifikované bio bavlny. Prodáváme všední oblečení nevšední kvality a poskytujeme nadstandardní služby. Naše značka stojí na kvalitních produktech, udržitelné a férové výrobě.
Podle čeho si fotografa či modelku vybíráte?
Fotografa si vybíráme na základě referencí, vzdálenosti od našeho bydliště a podle toho, zda se nám jeho styl focení líbí a naše představy o výsledku focení se nerozcházejí.
Modelky vybíráme tak, aby patřili do naší cílové skupiny zákazníků, které chceme oslovit a na základě sympatií.
Kde fotografa a modelku hledáte?
Ptáme se známých a pátráme na sociálních sítích. Zajímavý je pro nás Instagram, kde můžeme ihned vidět fotografův styl.
Hledání modelek nám vždy usnadnili fotografové, kteří měli dostatek kontaktů na modelky z jejich předchozích focení.
Co rozhoduje o tom, že si fotografa či modelku vyberete?
Cena, rychlost dodaných fotografií a vzájemné sympatie.
Co vám nejvíce vadí při spolupráci s fotografem či modelkou?
Zatím žádné nemáme.
Jiří Zikmund – spoluzakladatel
Je to na každém z vás, co si z těchto vyjádření odnesete. Ale pokud přeci jenom tápete, máme zde několik bodů, o kterých si myslíte, že jsou stěžejní pro váš úspěch.
Dochvilnost – Dobře si rozmyslete jaký termín a čas klientovi slíbíte. Dejte si časovou rezervu, kdy máte na focení dorazit. Zdržení o pár minut, asi nikdo neřeší, zdržení o desítky minut už vám kazí image a postavení na schůzce či při realizaci focení.
Co se situací, kdy máte domluvené focení, ale z nějakého důvodu dorazit nechcete? Zavolejte, napište a prostě se omluvte. Lepší něco než nic. Zamyslete se však, zda ten důvod proč na focení nedorazíte, není jen strach nebo lenost. Překonejte ho, pokud nejde o život, nejde o nic.
Spolehlivost – Pokud slíbíte, že fotky budou do týdne, tak je do týdne pošlete, i kdybyste museli retušovat do tří do rána. Tak to hold je. Nesplníte-li to, co jste si domluvili, riskujete, že vás klient nedoporučí dál nebo že si příští focení už u vás neobjedná. Máte-li to štěstí a chce s vámi někdo spolupracovat a je ochoten vám za to zaplatit, neměli byste tuto spolupráci kazit vaší nespolehlivostí. Můžete přijít o pěkný balík financí.
Správné portfolio – Specializujete se na focení produktových fotografií? Dejte těmto fotkám ve svém portfoliu přednost před ostatními. Začínáš a nemáš ještě zajímavé portfolio? Zkus si kampaně vymyslet a nafotit. Modelové – pokud čtete, že řada e-shopů hledá modely na sociálních sítích, měli byste na to myslet a na své profily nedávat fotografie z večírků po pěti drincích. 🙂
Péče o sebe – Jak jste se mohli dočíst, nejde o to být bezchybně krásný, aby si vás nějaký e-shop vybral na focení jejich sortimentu. Důležité je o sebe pečovat, tj. mít skvěle upravené ruce, nohy, vlasy a pleť.
Pozitivní vystupování – Nikdo se nechce bavit natož spolupracovat s člověkem, který je namyšlený, nekomunikativní či arogantní. Pokud takový jste, buďte profesionál a nedávejte tyto emoce najevo alespoň do té doby, než se s klientem poznáte a budete vědět jakou formu komunikace lze s klientem navázat. Vnímejte klienta a vžijte se do jeho pozice. Řešte to, co od focení očekává. Vše pozitivně! Jasně, v projektech nejsou jen růžové okamžiky. Je však důležité najít vždy řešení – od toho si vás koneckonců klient platí.
Být nalezitelný – E-shopy vás hledají všude. Buďte proto všude. Nikdy nevíte, kudy cesta klienta povede.
Přejeme všem, co to s focení myslí vážně hodně štěstí!
Děkujeme všem zúčastněným e-shopům, že nám poskytli feedback.